Pop-art to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i wpływowych kierunków sztuki XX wieku. Powstał w latach 50. w Wielkiej Brytanii, a rozwinął się i zyskał największą popularność w Stanach Zjednoczonych w latach 60. Był odpowiedzią na dominującą wówczas sztukę abstrakcyjną, która dla wielu wydawała się zbyt poważna, oderwana od życia i elitarna. Pop-art miał być jej przeciwieństwem: kolorowy, przystępny, zabawny i mocno osadzony w realiach codzienności.

Pop-art czerpał inspirację z kultury masowej, reklamy, komiksów, telewizji, konsumpcji i przedmiotów codziennego użytku. Artystów tego nurtu fascynowało to, co powszechne i komercyjne – np. puszki zupy, gwiazdy filmowe, slogany reklamowe czy etykiety produktów.

Charakterystyczne cechy pop-artu to:

  • Jaskrawe, kontrastowe kolory

  • Powtarzalność motywów (np. seria portretów tej samej osoby)

  • Uproszczone formy, inspirowane grafiką reklamową i komiksem

  • Zacieranie granicy między sztuką wysoką a popularną

  • Humor, ironia, a często też krytyka konsumpcyjnego stylu życia

Komentarze zostały wyłączone.